Vesele odhlašujeme
Na konci každého školního roku dochází ke stejné situaci. Studenti by měli odevzdat závěrečné eseje a zdárně dokončit studium. Místo toho si řadu předmětů odhlásí. S využitím statistiky šarmantní Vicky, zveřejněné v časopisu Žlutý trimeles (http://trimeles.hogwarts.cz/wp-content/uploads/statistika2.png), můžeme konstatovat, že ze 787 předmětů, které měli studenti zapsané před esejovým termínem, jich na konci roku zůstalo jen 697, tedy necelých 89 %. Celých 90 předmětů si studenti odhlásili během posledních čtrnácti dnů školního roku.
Jak je patrné, studenti předměty vesele odhlašují. Doplatí na to jen tím, že jim ony předměty budou chybět na závěrečném vysvědčení, což ovšem nikomu ve skutečnosti nemusí příliš vadit. Galeon, který zaplatili za zápis, je mrzet nemusí. Navštívili totiž veškerou výuku, kterou si zaplatili. Jediný problém, který pro ně nastává, je, že se nebudou moci přihlásit do vyššího stupně, pokud ho předmět má. Nic jim však nebrání znovu se příští rok pokusit absolvovat stupeň, který nedokončili.
Proč se tak chovají? Jedním z důvodů jsou jistě časové možnosti. Řada z nich přecení své síly, v průběhu roku se ve třídách drží díky omluvám a na konci zjistí, že vypracovat všechny eseje (v některých případech jde o desítky esejí!) nejsou schopni. Profesoři se však často setkávají i s jiným důvodem. Studenti si předměty nezapisují proto, že by o ně měli skutečný zájem, ale aby získali co nejvíc bodů pro svou kolej v boji o Školní pohár. Mnohdy je to pak patrné v jejich domácích úkolech. Vypracují je sice tak, aby získali známku V, nicméně nedají jim nic navíc. Je jasné, že je napsali v rychlosti a bez skutečného zaujetí. Otázkou je, zda má takové studium smysl. Nemění se pak ve sportovní utkání?
Tento přístup profesory zklamává. Snaží se svým žákům poskytnout co nejlepší vzdělání, místo ocenění za to (a největším oceněním pro ně je, když se student do látky skutečně ponoří) se setkávají s přístupem: Dejte nám body. Nepříjemné důsledky má tento přístup i pro jiné studenty, kteří by si předmět možná rádi zapsali, ale nemohou, neboť všechna místa ve třídě již zaujali sběrači bodů.
Studentům se jistě nemůžeme divit. Vždyť, jak říká Školní řád: „Úkolem studenta je sbírat body pro svou kolej. … Jejich cílem je bez podvádění získat největší počet bodů.“ Skloubit časově sbírání bodů a zájem o každý ze zapsaných předmětů je však téměř nemožné.
Nevím, zda existuje řešení nastíněného problému. Napadá mě: co kdyby byly koleji odečteny získané body za předmět, který student nedokončí? Realizace této myšlenky by však mohla negativně dopadnout na ty, kteří během roku požádali o dočasné zneaktivnění. Nebo co kdyby bylo v esejovém termínu zakázáno odhlašování předmětů, takže by hrozila známka T za neodevzdané eseje? Pak by se každý musel zamyslet, zda daný předmět chce skutečně vystudovat, nebo zda mu jde jen o body.
Komentáře
Přehled komentářů
No já to letos taky nevidím jako velký problém, mám pocit, že se odhlašovalo i více, ale stejně jsou ta čísla dost vysoká. Co jsem si všimla, často je to spíš o jedinci, který odhlásí nad 10 předmětů a ono to naskáče, takže to není ani tak "problém" hradu, jako jednotlivců..
Je to každého věc, já jen, když tady Neb navrhl zákaz odhlašování v esejovém termínu, přišlo by mi logičtější to udělat nastejno s přihlašováním, toť vše.
A vymlouvat se na to, že se někdo lekne eseje... Já nevím, zadání si můžeš přečíst přece už po čtvrtém termínu, ne? Já teda nikdy... neodolám :-D a otevřu a případně se podle toho nějak zařídím.
A jasně, psát stejné úkoly podruhé je opruz a myslím, že stejně tak pro studenta jako pro profesora, protože nevím, ale myslím, že málokomu se podaří zpracovat úkol podruhé úplně jinak. A možná by to omezení odhlašování přimělo studenty v tomto směru více přemýšlet.
Stejně jsou to ale hypotetické úvahy, které nemůžou nikdy projít, takže myslím, že nikdo nemusí vyšilovat. :-))
Re: Odhlašování
(Cerri, 8. 8. 2013 8:10)
Dost těch jedinců letos byli "mazáci", co moc dobře ví (podle mě teda), co tím "riskovali". A nevím teda, víc přemýšlet - nad tím, že si musím všechny předměty odhlásit v šestém termínu, protože nevím, jestli se v osmém nestane nějaká nepředvídatelná událost nebo že nedám důležité zkoušky nebo cokoliv a už to nebudu moct udělat, protože někdo chtěl, aby člověk "víc přemýšlel"? Ne, vážně mi to přijde mimo. Určitě jsou lidi, co si odhlašují bezmyšlenkovitě, ale ti si (většinou teda) neodhlašují žádné závratné počty. Podle mě by to fakt nebylo fér.
Nikdy jsem si nemyslela, že tak budu argumentovat, ale všichni se pořád ohánějí tím, že Hog jsou zábava, koníček; mě - a věřím, že by to nebyl jen můj případ - by fakt znechutilo, kdybych prostě najednou neměla čas a mohla bych se jen zmrazit nebo smazat a nemohla bych prostě dokončit jen pár předmětů - jako je to teď - ale musela bych dostat armádu trollů, i když jsem předtím třeba v pohodě stíhala...a ano, byl by můj problém, jestli by se mi chtělo vymýšlet úkoly znova nebo ne.
Jeden úkol jde určitě napsat i víckrát a jinak, pokud je to kreativní a ne vědomostní věc, je to výzva pro vlastní kreativitu a nápadovost. Ale rozhodně to není úplně lehké. Profesoři to mají usnadněné, že poznají, jestli je to totéž nebo jak. A nikdo jim nebrání rozhodnout se, že pokud ten předmět někdo půjde znova, tak třeba nebude dostávat bb nebo tak nějak.
A ehm, já čtu zadání esejí někdy hned a někdy taky ne a umím si představit, že jsou lidi, co si je (z většiny) přečtou, až když je mají dělat. Nebo že si je "přečtou" včas, ale teprve ve chvíli, kdy je na ně termín, tak se nad nima zamyslí a dojde jim, že na to nemají.
Podle mě prostě ti, co teď odhlašují hodně, nad tím přemýšlí - oproti vaší teorii - nejvíc ze všech. Jinak by si ty předměty neodhlašovali a nechali by si nasázet trolly. Trvám na tom, že v praxi to prostě funguje jinak, než je tady popsáno. =)
(Čímž neříkám, že to u nikoho takhle není a nikdy nebylo, ale z toho, co vidím kolem sebe já, mi to tak fakt nepřijde. Jistěže jde mnoha studentům o body z těch předmětů, ale to se nevylučuje se zájmem o ně a ani s napsáním eseje. Neznám v dnešní době nikoho, kdo by kalkuloval s tím, že mu jde o body a esej tak psát nebude, naopak, všichni takoví hrotili, aby toho co nejvíc - včetně esejí - stihli. I za eseje jsou totiž kupodivu body... Možná by naopak pomohlo - kdyby tahle teorie platila, což si nemyslím, že by platila - kdyby za eseje bylo bodů víc - jelikož jsou krom výjimek třikrát tak delší a tím pádem by i měly být pracnější než normální úkoly, ale bodů je za ně stejně, ne třeba aspoň 20 za V, že.)
Mnop... (2. část)
(Cerri, 7. 8. 2013 21:06)
Anebo na něj už znova ten člověk nepůjde - tak proč komu pak vadí, že neudělal esej? Podle mě to trestá jen toho jednoho...
A dobře, profesora, který ale má možnost praktikovat politiku jakou chce ohledně toho. Možná ho nemůže z předmětu příště vyhodit, ale může dát najevo, že si to nepřeje... A věřím tomu, že jsou i tací, kterým to nevadí a nijak to nehrotí a necítí se zklamaní.
Stejně jako jsou studenti, kterým je tohle všechno úplně jedno. Ale to nejsou obvykle ti, co se odhlašují, ale naopak ti, co si nechají nasázet armádu trollů...
S tím postupným zápisem předmětů je cokoliv jako "zabrání místa vážným zájemcům" alibismus. Krom několika málo předmětů (většinou tak dvou až pěti max, občas i jen jednoho) má de facto každý šanci se zapsat na ten předmět, o který se tak vážně zajímá, už první den zápisu... Problém je jenom ve chvíli, kdy se vážně zajímá o ty, o které se vážně zajímá půlka hradu. Nebo kdy se vážně zajímá o dvacet předmětů, mnop. Jinak se i na ty lukrativní dá (obvykle) dostat případně v průběhu roku...
V současnosti mi vážně nepřijde v tomhle ohledu situace tak vážná, aby se to muselo nějak hrotit a řešit. Čímž neříkám, že nahlášení si milionu předmětů a následně jejich odhlášení nějak podporuju... Ale umím pochopit, že pro to ti lidi mají svoje důvody a nevidím na tom nic, co by se mělo omezovat... I kdyby jenom proto, že bych fakt nerada, aby se někdo bál si vzít víc předmětů pro případ, že se něco stane (průšvih v práci, škole, zdravotní problémy, problémy s internetem, rodinou, čímkoliv) a on nadělí koleji dvacet trollů za termín, i když by se jinak zodpovědně v tu chvíli odhlásil... (Protože se třeba nechce mrazit, jenom nestíhá úkoly.)
Jinak zamyšlení je to zajímavé, ale podle mě reflektuje jenom jednu část skutečnosti a toho, jak to funguje. Znám dost lidí, kteří předměty odhlašují, ale většinou jim nechybí jen esej, ale x dalších úkolů do toho předmětu. Většinou ho pak jdou třeba znova a musí vymýšlet jiná vypracování, aby to u profesorů nevyhodilo shodu při opravování. Musí dostat druhý nápad na totéž zadání. Většinou prostě přecení svoje síly. Není v tom vypočítávání "ha, tenhle předmět půjdu dvacetkrát, protože je to výhodné" - protože to výhodné prostě není.
(A srry za délku... =D)
Mnop... (1. část)
(Cerri, 7. 8. 2013 21:06)
No, já teda nevím, jestli vy všichni víte, kolik přesně budete mít v posledním termínu času... Ale já třeba fakt neumím v šestém termínu (a ještě na jeho začátku!) předpovědět, na kdy se mi sejdou všechny zkoušky a jestli dám všechny na první pokus a tak podobně... A umím si představit, že se radši pak půjdu učit na zkoušku a zodpovědně si odhlásím předmět, aby kolej nepřišla o body, než že si nechám nezodpovědně napařit trolla. Na druhou stranu, já když odhlašovala (a neodhlašovala jsem zas tak tolik za dobu na Hogu), tak ty předměty, kde jsem měla hromadu omluv a zetek (a chybějící esej, ano), protože mi bylo líto dokončit ten předmět jenom částečně. =)
Případně jakože, třeba člověk zjistí, že je esej nad jeho síly. Většina lidí začne eseje dělat až na konci roku, kdy je na ně termín. Ano, jasně, může napsat profesorovi, může napsat esej aspoň na S nebo co já vím, ale to je to, co napadne starší studenty, případně prostě uvažující takhle. Přijde mi naprosto normální, že někdo uvidí esej, které se lekne, a chce se odhlásit. A nevidím důvod, proč by mu to nemělo být umožněno.
Jsou taky lidi, kteří si předměty přiberou právě až na konci přihlašování (kdy už žádný "boj" o místa povětšinou není) - a pokud se stane, že ty úkoly nestihnou, tak proč by měli být penalizováni? Vždyť už tak o ten galeon přijdou...
A profesoři ve většině případů ví, že ten předmět už studenti jednou šli. A věřte mi (a ano, vím, o čem mluvím), že vymýšlet jeden úkol dvakrát nebo třeba i třikrát (raději neuvažovat o ještě víckrát) a pokaždé jinak, je taky dost penalizační už samo o sobě. Říkat, že to někdo dělá jenom kvůli bodům... To platívalo možná kdysi, když byli profesoři, co dávali neskutečné množství bb za téměř cokoliv (a ano, tenkrát to někteří studenti fakt praktikovali, mi se to teda nikdy nelíbilo). V dnešní době to všichni mnohem více sledují. A jsou předměty, kde prostě nejde vymyslet zpracování jinak a takové se vlastně ani dvakrát nebo vícekrát jet nedají (případně jsou bodové penalizace).
...
Jéé
(Vicky, 4. 8. 2013 8:01)
... to jsem ráda, že tabulka našla ještě uplatnění a někdo se v ní šťourá. :-)
Líbí se mi návrh se zákazem odhlašování předmětů v esejovém termínu, klidně bych to zakázala už tehdy, kdy je zakázáno přihlašování.
Fajn zamyšlení, ale obsahuje moc revoluční myšlenky, na to,a by mohly projít... :-)
(Lily P. , 4. 8. 2013 22:27)
Kdyby se odhlašování zakázalo v esejovém termínu, tak by si to lidi odhlašovali před ním. Ale zákaz odhlašování se zákazem přihlašování by mohl být hodně zajímavý.
Odhlašování
(Vicky, 8. 8. 2013 7:05)